. Ya Allah Ya Tuhan kami , Seandainya telah kau ciptakan dia untuk ku , tercipta buatku , Dekatkan lh dia pada ku , satukan hatinya dengan hatiku , titipkan kemesraan diantara kami agar kebahgiaan itu abadi , dan Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang .. seiringkanlah kami dalam melayari ketepan yang sejahtera yang Engkau kehendaki . ~ Amin ya Rabbal Alamin ~ .

Saturday, November 12

TIP : 10 tip pelajar cemerlang

< tk jawab dosa taw >
 
* tentukan matlamat kamu :)
 
~ matlamat ilalah hala tuju dan arah tujuan dalam kehidupan seseorang individu . seseorg pelajar yang ingin kecemerlangan mestilah mempunyai satu matlamat hidup . matlamat akan menggerakkan pelajar untuk terus berusaha lebih keras bagi menentukan kejayaan pd masa depan . bg merialisasi matlamat hidupny , pelajar tersebut mestilah berusaha keras dan bijak menguruskan masa .

* senaraikan kekuatan n kelebihan :)
 
~ senaraikan kelebihan dan kelemahan dalam diri kamu untuk melihan kekuatan dan kelemahan diri dalam pelajaran . kaji dan perbaiki kelemahan kamu .

* sentiasa bersikap positif :)

~ sentiasa cakap " yes i can do itt " . org y bersikap positif tk takut gagal , jika gagal , mereka tidak pernah putus asa . malah mereka akan berusaha lebih gigih lagi .

* sentiasa bertindak positif :)

~ org y bersikap positif akn bertindak segera , bukan bersikap menangguh . proses ulang kaji pelajaran mestilah kamu mulakn dari ari pertama pembelajaran kamu . jangan sesekali menangguh ulang kaji hingga ke hari peperiksaan .

* elakkan perbuatan yg tidak berfaedah :)

~ sebagai seorg pelajar , tanggungjawab utama kamu adalah untk berjaya dengan cemerlang . setiap pelajar harus mengelakkan diri daripada melakukan perkara - perkara y tidak berfaedah seperti melepak , bersembang kosong dan lain2 lagi .

* dengar nasihat ibibapa dan guru :)

~ kamu harus mendengar nasihat dan teguran drpd ibubapa dan guru kerana mereka mempunyai bnyk pengalaman . segala nasihat tersebut adalah daripada pengalaman kegagalan dan kecemerlangan mereka lalui sewaktu bergelar PELAJAR .

* tidak membuang masa :)

~ masa itu emas . masa y telah pergi tidak akan kembali lagi . oleh itu , gunakn lah masa dengan sebaik baik nye . jgn melakukan perkara y tdak berfaedah . org y dapat menguruskn masa dengan baik adalah org y bermotivasi .

* tidak cepat berputus asa :)

~ org y gagal adalah org y cepat berputus asa . sebagai pelajar , kamu tidak perlu cepat berputus asa jika gagal . anggaplahh kegagalan itu sebagai penawar bagi kejayaan .

* berusahan utk kerelaan bukan paksaan :)

~ kecemerlangan yang itu hanya bole dicapai sekiranya pelajar itu mempunyai kemahuan untuk berjaya . jika pelajar itu terpaksa belajar ? kerana disuruh oleh ibubapa atau guru , maka pelajar tersebuat tidak berupaya mencipta kecermelangan buat diri sendiri .apabila seseorg pelajar memiliki kemahuan yang membara utk berjaya , ia akan memberi tenaga mentall yang mencukupi untuk mengatasi segala cabaran .

< tip tip ni dipetik dalam majaah kuntum >




No comments:

Post a Comment